"החקיקה לא תיעצר" ו"גם המחאה לא": התגובות לנאום הרצוג

    איתי גדסי No Comments on "החקיקה לא תיעצר" ו"גם המחאה לא": התגובות לנאום הרצוג

    התגובות במערכת הפוליטית לקריאתו של הנשיא הרצוג לפשרה בנושא החקיקה המשפטית: בקואליציה דוחים את ההצעה לעצירת החקיקה ובאופוזיציה מברכים על הקריאה להידברות אך מבהירים כי המחאה תימשך אף היא

    צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'
    11:21
    02.05.24
    אבי רבינא ואיתי גדסי No Comments on "צימאון גדול": מנהל ארגון הקירוב מספר על תופעה מרגשת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במערכת הפוליטית הגיבו הערב (ראשון) לנאומו של נשיא המדינה יצחק הרצוג, בו קרא להידברות בין הצדדים בנושא הרפורמה המשפטית והניח מתווה לפשרה. בין היתר ביקש הרצוג לעצור את תהליך החקיקה בפועל שצפוי להתחיל במליאת הכנסת מחר.

    ח"כ טלי גוטליב מהליכוד, הגיבה לנאום בריאיון ל'קול חי': "איפה היה הרצוג כשעשו את ההסכם עם לבנון ובזו לכנסת? הוא לא עשה את זה כי אנחנו כאנשי ימין לעולם לא נקרא לקרע בעם".

    ח"כ אוריאל בוסו מש"ס אמר: "חשבתי שהנשיא יאמר הערב שאם אתם רוצים אחדות בעם קודם כל תחזירו את דרעי לשולחן הממשלה. אין הידברות מצידם. למה שרק אנחנו נתפשר. עוד אומרים לנו שאנחנו מחוקקים חוקים פרסונליים. יש כאן עיוות דין פרסונלי".

    שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי כתב: "בזמן ממשלת ההונאה, כאשר חירפו וגידפו מערכות אלוקים חיים, לא שמעתי אף אחד מציע פשרה. כאשר רדפו אברכים ולומדי תורה, כאשר רמסו ליכודניקים באשר הם, את המסורת, את הציונות, לא היתה שום קריאה להידברות. צביעות היא שם המשחק ואנחנו מזמן סיימנו להשתתף בו. להמשיך עם הרפורמות בכל הכח".

    יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני התייחס לנאום עוד טרם החל הרצוג ואמר כי "הנשיא לא רלוונטי" ולאחר מכן הסביר: "הנשיא כן רלוונטי, הצעת הפשרה שלו בנושא הרפורמה המשפטית לא רלוונטית, אם הם היו רוצים פשרה – היו צריכים לבוא לפני 30 שנה, לא עכשיו".

    ראש האופוזיציה יאיר לפיד, אמר בתגובה למתווה נשיא המדינה: "הנשיא הרצוג הציב מתווה ראוי: 1. עצירה מיידית של החקיקה לפני הקריאה הראשונה כתנאי לכל הידברות. 2. הדיון במתווה יתקיים במשכן הנשיא, במסגרת ועדה נשיאותית. 3. מסגרת חמשת העקרונות שהציב הנשיא תשמש כבסיס למתווה. עד אז: המאבק לא ייפסק, המחאה לא תיעצר. אנחנו נלחמים על ערכי מגילת העצמאות, ועל עצם הרעיון של חיים משותפים והיותנו עם אחד".

    שר המשפטים לשעבר גדעון סער הגיב: "לא צריך להסכים לכל ניואנס בדברי הנשיא הרצוג כדי לקבוע שזהו בסיס הגון להדברות. כפי שעמד על כך גם הנשיא: תנאי להדברות כנה ואמיתית הוא עצירה מיידית של החקיקה".

    יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר: "מחזק את הנשיא על דבריו החשובים. ‏חבריי למחנה הממלכתי ואני נכונים, כפי שהודענו, לשיח של הסכמות על רפורמה אמיתית שבבסיסה אי פוליטיזציה ושמירה על עצמאות הרשות השופטת ומערך הייעוץ המשפטי, חקיקת חוק יסוד: החקיקה רחב וטיפול בסוגיות שיתנו מענה לצורכי האזרחים ולא לגחמות הפוליטיקאים. אם תיעצר החקיקה ונוזמן כולנו לבית הנשיא לשיח אמיתי נהיה מראשוני המתייצבים".

    בתנועה למשילות ודמוקרטיה מסרו: "הצעת הנשיא להרגיע את הרוחות מבורכת, אולם יש להמשיך בחקיקה. ניתן להידבר בכפוף לעיקרון ריבונותם של נבחרי הציבור. הצעתו של הנשיא להידברות בין המחנות, חלף המשך האיומים באלימות, הינה מהלך מבורך.

    "עם זאת, חובתן של הכנסת והממשלה לוודא כי הן מקיימות את הבטחת הבחירות שלהן, ומביאות בשורה דמוקרטית אמיתית, ולא שינוי קוסמטי בלבד, למדינת ישראל".

    בתנועה לאיכות השלטון מסרו: "אסור לנהל משא ומתן על שינוי המבנה המשטרי והרס שלטון החוק, בוודאי שלא שינוי הנעשה על ידי נאשם בפלילים וחבריו שריו המורשעים. הנושא היחידי עליו ניתן להתחיל לנהל שיג ושיח הוא כינון חוקה למדינת ישראל וקבלת מגילת זכויות אדם. זו המטרה האסטרטגית החשובה ביותר, דרכה ניתן לחזק ולבצר את היסודות הדמוקרטיים והליברליים של מדינת ישראל".



    0 תגובות